Simpanan Lama

October 31, 2023

Al kisahnya hari tu ada buat pengubahsuaian kat dalam bilik.. Cat baru, perabot baru, tilam baru - hampir semua benda dalam bilik tu 90% baru..

Masa tengah kemas-kemas balik barang, terjumpa banyak barang-barang lama.. Ada yang dari sekolah menengah lagi. And some dari sekolah rendah.. Maksudnya dah lebih 20 tahun.. Di kulit keras buku nota tu masih tertera dengan jelas lencana sekolah beserta nama dan kelas. Isinya pula - kosong.. 

Banyak betul buku-buku nota lama yang langsung tak terusik.. Tengah kemas-kemas barang tu juga lah, aku jumpa koleksi mainan aku, komik dan khazanah lain.. Hampir separuh daripada barang-barang tu tak boleh dibuang sebab tak pernah digunakan.. Barang macam buku nota masih boleh ditulis.. Kebanyakannya dapat masa pergi pameran.. Aku punya la semangat go green sampaikan kertas-kertas A4 yang dah diguna aku akan buat recycle untuk conteng-conteng pada bahagian belakang kertas tu.. Sebab tu juga la buku-buku nota tu langsung tak disentuh.. Kedekut ke jimat ni??

Looking back at all those items, it reminds me to old days when I was still a kid.. I was born in the 90s. Aku rasa generasi Millenials ni paling seronok (uhuk puji diri sendiri) sebab kita generasi yang bertembung antara cara lama dengan cara baru.. No such things as social media, no youtube, handphone pun dikira baru.. We used to the old ways of doing things before adapting technology into our lives..

Aku duduk lama mengadap buku, nota dan barang-barang lama.. Apa perlu aku buat eh??

Aku tahu peluang untuk aku baca balik komik-komik ni amat rendah.. Jadi perlu ke aku simpan lagi?? Tapi kalau buang, rasa sayang sebab dah boleh kira barang antik dah ni.. Tapi kalau simpan, macam takde guna pun buat spring cleaning ni..  Aku pilih untuk simpan separuh.. 

Kadang-kadang aku pun pelik kenapa la aku suka simpan barang-barang lama ni.. Kalau guna dari dulu ada la juga faedahnya daripada simpan sampai jadi berdebu.. Perangai lama iaitu beli barang tapi sayang nak guna ni aku kena buang dah.. Buang masa, buang duit dan buang tenaga bila kena kemas semula.. Lessons learned..

Alang-alang dah banyak sangat ni, aku rasa aku guna jelah dulu.. Sekurangnya jimat dah tak perlu baru dah.. Aku kira-kira mau bertahan 5-6 tahun juga bekalan ni..

Antara koleksi-koleksi lama

Sambil-sambil kemas balik buku-buku lama tu, aku ambil peluang tu untuk baca balik komik Dr. Slump dan Shin Chan (tapi komik dia dipanggil Dik Cerdas).. Aku gelak sampai sakit perut.. Sumpah lawak dia tak boleh bincang.. Sempat juga la aku habiskan semua koleksi dia yang aku ada.. Dan kalau bukan kekangan masa, aku akan baca balik semua komik-komik yang lain.. For old times sake..

Lebih kurang 2 minggu kemudian, aku berjaya susun semula barang-barang.. Aku buat pengelasan.. Harap-harapnya kali ni tersusun rapi dah semua barang-barang tu.. Dan yang mana aku rasa memang dah tak perlu aku buang, kitar semula  dan jual.. Pusing-pusing pun rasanya 80% barang-barang tersebut aku simpan balik.. Aku akan pastikan untuk guna semua yang ada sampai habis dulu!!




Aku dah ingat kenapa aku suka simpan barang-barang lama ni.. Sebabnya kalau aku kahwin nanti, boleh bagi dekat anak-anak ;D

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2011 Cerita Belakang Tabir Design By Melz