Kunci Dalam, Dikunci Luar (Bahagian 2)

February 12, 2012

Assalamualaikum.. Rasa malas je sebenarnya nak sambung post yang sebelum ni.. Aku nak share cite lain lak ni.. Tapi memandangkan cerita hari tu tak habis lagi, aku sambunglah sikit lagi.. Sikit je lagi eh.. Maklumlah malas nak tulis panjang, jadi kena buat sambungan lah.. Jadi, kita fast forward lah ya. . . . .

*********

Sampai kat kafe, aku tengok dah pukul 1010 ( lebih kurang).. Bermakna lama juga la aku bertuala tadi.. Segan punya pasal nak pinjam baju.. Betul la kata peribahasa dulu, malu bertanya sesat jalan.. Peibahasa sekarang , malu bertanya padan la muka.. Aku hari ni plan bangun awal nak breakfast.. Maklumlah, time macam ni je la yang sempat nak turun kafe untuk breakfast.. Kalau tak, pagi-pagi minum milo je la.. Tapi tu pun dulu masa ada water cooler.. Sekarang bila aku plan nak makan, tak jadi pulak.. Aduh, frust sungguh.. Duduk tengok orang makan je la aku ni..

Aku duduk kafe dengan harapan masa dapat berlalu dengan seberapa pantas yang mungkin..  Tapi perut aku dah berbunyi beb.. Dompet pula dalam bilik.. Jadi, hasrat aku nak makan pagi ni terpaksa aku lupakan.. Rasa macam tengah puasa sunat lak bila tengok budak-budak lain tengah enak menjamu makanan, aku pula tengah menahan diri daripada lapar dan dahaga.. Padahal, aku takda duit wuwuwu..

Tiba-tiba aku ternampak kelibat kawan aku.. Macam biasa la bila dah jumpa kawan kena borak-borak dulu, tanya khabar pastu baru pinjam duit... Tapi kawan aku tu cakap dia belanja heee.. Cukup untuk beli karipap 3 biji walaupun dia suruh amek makanan yang berat sikit.. Aku tengok lagi jam kat kafe.. Aiseh, belum pun pukul 11.. Exam habis dalam pukul 11.. Melainkan roommate aku genius tahap saintis, so aku assume diorang pun tak balik lagi ke bilik.. Terpaksa aku pindah ke tempat lain bila dah habis makan.. Bosan sangat sampai tak tahu nak buat apa.. Alang-alang tu baik aku pergi  musolla (surau).. Boleh la juga baring-baring sementara menuggu masa berlalu..

Pukul 11, aku bingkas bangun keluar dari musolla dan menuju ke arah blok aku yang terletak hanya kurang daripada 100 meter anggarannya.. Tapi aku tunggu dekat area bukit depan blok aku.. Dari situ boleh mengadap jalan besar di samping aku boleh tengok kereta yang keluar masuk ke arah blok aku..

Lama aku duduk termenung, lama aku menunggu tapi  kereta yang ditunggu masih jua belum kelihatan.. Cuaca pagi tu yang tak begitu panas memberi aku kesabaran dalam menunggu.. Sekali sekala angin sepoi-sepoi datang meniup rambut aku yang tak bersikat.. Dan masa tu juga la aku pikir kalau ada gitar ni, memang aku dah petik-petik dah.. Silap-silap orang bagi duit lagi.. Boleh terus beli baju..

Tunggu punya tunggu, last-last aku pergi balik kat kafe.. Kot-kot ada jumpa sapa-sapa ke.. Boleh minta belanja lagi.. Tapi aku perasaan yang jam kat dinding kafe yang terkenal dengan hidangan lauk pauk yang banyak dan harga yang berpatutan baru je pukul 1115..

'Damn.'

Orang dah mula ramai kat kafe.. Ni semua muka stok baru habis exam.. Tapi kelibat roommate aku masih samar-samar.. Aku dah la tak selesa dengan baju pinjam ni.. Seluar pulak besar.. So, bila jalan tu kena la letak tangan dalam poket.. Pastu pegang seluar tu dari dalam.. Kalau tak buat macam tu, confirm seluar tu jatuh haha.. Sebab tu lah tangan aku memanjang je dalam poket seluar tu.. Cover beb, kalau tak obvious..

*********

Dah dekat pukul 12, baru aku naik blok aku.. Aku termenung jauh ke depan pasal kat kiri dan kana aku takda apa.. Kat depan baru ada jalan besar.. Aku nampak kelibat roommate aku yang sorang ni baru parking kereta.. Sementara itu, tidak jauh dari situ, seorang lagi roommate aku sampai dengan menumpang motor kawan beliau.. Naik motor rupanya.. Finally.. Dengan segera aku buat-buat baru sampai ke bilik dan terserempak dengan dia pasal aku tak bagitahu yang aku takda kunci.. Takda kunci tu biasa, tapi kalau dah sampai kena pinjam baju dan seluar orang tu dah jadi tak biasa.. Nasib dia pun tak cam baju tu.. Dengan pantas aku masuk ke dalam dan menuju ke compartment aku, dan dengan pantas aku salin baju..


Sambung tido balik..

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2011 Cerita Belakang Tabir Design By Melz